Ustaz Rosly ( 0192588762 / 0123555952) No 7,Lorong Lautan Samudera 9/6, Shah Alam 2, Bandar Puncak Alam, 42300, Selangor Darul Ehsan

Wednesday, 30 May 2012

Homestay Teratak Anggun Nurun Nubuwwah @ carihomestay.net


Untuk Tempahan;

Sila Hubungi ; 
Ustaz Rosly ( 0192588762 / 0123555952 )

Homestay Teratak Anggun Nurun Nubuwwah
No 7, 
Lorong Lautan Samudera 9/6,
Shah Alam 2, Bandar Puncak Alam
42300, Selangor Darul Ehsan

{Admin}

Homestay Teratak Anggun Nurun Nubuwwah






Untuk Tempahan;

Sila Hubungi ; 
Ustaz Rosly ( 0192588762 / 0123555952 )

Homestay Teratak Anggun Nurun Nubuwwah
No 7, 
Lorong Lautan Samudera 9/6,
Shah Alam 2, Bandar Puncak Alam
42300, Selangor Darul Ehsan

{Admin}

Monday, 28 May 2012

Homestay Berhampiran UiTM Puncak Alam Dan UiTM Puncak Perdana




Untuk Tempahan;

Sila Hubungi ; 
Ustaz Rosly ( 0192588762 / 0123555952 )

Homestay Teratak Anggun Nurun Nubuwwah
No 7, 
Lorong Lautan Samudera 9/6,
Shah Alam 2, Bandar Puncak Alam
42300, Selangor Darul Ehsan

{Admin}

Tuesday, 22 May 2012

Homestay Teratak Anggun Nurun Nubuwwah @ googleplaces

Menurut Google Places , InsyaALLAH Homestay Teratak Anggun Nurun Nubuwwah boleh dilihat di Google Map dalam masa seminggu dari sekarang.

Jom kita mula menghitung hari!




Lepas ni tak payah nak type Lorong Lautan Samudera 9/6 Kuala Selangor Selangor Malaysia untuk cari lokasi Homestay Teratak Anggun Nurun Nubuwwah ni, dan yang paling menarik mestilah kerana Homestay ni dah muncul dalam googleplaces.


Untuk Tempahan;

Sila Hubungi ; 
Ustaz Rosly ( 0192588762 / 0123555952 )

Homestay Teratak Anggun Nurun Nubuwwah
No 7, 
Lorong Lautan Samudera 9/6,
Shah Alam 2, Bandar Puncak Alam
42300, Selangor Darul Ehsan

{Admin}

Sunday, 20 May 2012

ADAB/PANTANG LARANG DIHUTAN


Bersiul di dalam hutan 

Dilarang sama sekali kerana ini akan menarik perhatian berbagai jenis binatang buas. Apabila kehadiran orang yang memasuki hutan itu diketahui oleh binatang buas, dirinya berada dalam keadaan bahava.

Bersiul adalah perbuatan yg ditegah didalam Islam sebab Sewaktu Iblis turun kebumi, dia Bersiul-siul sambil mencari anak-anak Adam utk disesatkan. Maka Kesimpulannya Bersiul tu Amalan Iblis

Melaung Semasa di Hutan

Perbuatan melaung di hutan juga ditegah. Melaung atau bercakap dengan kuat dipercayai akan menarik perhatian berbagai-bagai jenis jembalang serta binatang buas yang ada di dalam hutan.
Mentera & jampi serapah menjurus kepada syirik. Amalan ni patut ditinggalkan. Penggunaan telur & kemenyan biasanya dikaitkan dengan jin. Dalam Islam amalan ini diganti dengan kenduri doa selamat / memadai dengan selawat. Insya'allah sentiasa dilindungi.

Saujana Utama Ehsan Google.com

Tangkal

Penggunaan tangkal sering dilakukan bagi mejaga diri. Adat masyarakat melayu mengguna tangkal sebagai pelindung selain dari Yang Maha Melindungi dijatuhkan hukum syirik.

Bahaya penggunaan tangkal

Tangkal dari unsur haiwan;
Bagi tangkal yg diperbuat dari unsur haiwan, mengundang bahaya dari haiwan lain juga. Misalnya; tangkal dari kuku bapa rimau. Bau rimau tersebut dikatakan degeruni oleh rimau2 lain namun mungkin ada bapa rimau lain yg cuba mendekati bau ni sebagai pencabar kekuatan.

Tangkal dari unsur jin;
Jin akan menjaga tuannya namun jin sesama jin adakalanya akan berlawan dan akibatnya pada manusia.

Azimat
seeloknya guna ayat2 al-Quran & doa sebagai pendinding dan pemagar.

Seru haiwan
Elakkan dari menyeru nama2 haiwan dengan perasaan riak/mempersenda2 haiwan tersebut. Ingat Ujian Illahi.

Seru Jin
Elakkan dari seru nama2 jin, jembalang, qarin & seumpamanya.

Laung Nama sahabat
Seeloknya elakkan dari laung nama sahabat, sebab ada jin / hantu syaitan yang suka mengajuk dan akan menyeru nama tersebut. Ini boleh mengelirukan kita.

Adab membuang air
Kenalpasti lokasi bukanlah rumah/tempat jin/syaitan bertenggek.
Jin suka tinggal di semak-samun, lubang2 pokok/tanah, pokok yang besar, gua2.
Beri salam sebelum membuang air, jangan pancut arah banir pokok besar sebaliknya pancut arah bertentangan.

Doa Aku Masuk Hutan

Bismillah.."Tidak akan rosak dan musnah diriku diatas sebarang PERBUATAN MAKHLUK melainkan diizinkan ALLAH taala"



Saujana Utama Ehsan Google.com
Untuk Tempahan;

Sila Hubungi ; 
Ustaz Rosly ( 0192588762 / 0123555952 )

Homestay Teratak Anggun Nurun Nubuwwah
No 7, 
Lorong Lautan Samudera 9/6,
Shah Alam 2, Bandar Puncak Alam
42300, Selangor Darul Ehsan

{Admin}

Saturday, 28 April 2012

Hadis- Hadis Tentang Kelebihan Membaca & Mendengar Bacaan Al- Quran


Dari Abi Umamah r.a katanya, aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda “Bacalah olehmu akan Al-Quran, sesungguhnya dia datang pada Hari Kiamat kelak memberi syafaat kepada tuannya”.
– Hadis Riwayat Muslim.


Dari Saidina Usman bin Affan r.a katanya, berkata Rasulullah s.a.w “Sebaik-baik kamu ialah seorang yang belajar Al-Quran dan mengajarnya”
Hadith riwayat Bukhari.

Dari Aisyah r.a katanya, sabda Rasulullah s.a.w “Seorang yang membaca Al-Quran sedang dia mahir dalam membacanya, bersamanya malaikat utusan Allah yang baik. Dan orang yang membaca Al-Quran dalam keadaan tergagap-gagap (berkeadaan payah), maka baginya dua pahala”
Hadith Riwayat Muslim.

Dari Nawwas bin Sam’an r.a katanya, aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda “Dibawa di Hari Kiamat nanti Al-Quran dan ahlinya, yang beramal dengannya di dunia. Mendahuluinya oleh Suratul Baqarah dan Ali Imran, kedua-duanya berhujah membela tuannya”.
Hadis Riwayat Muslim (dengan riwayat yang sahih)


Sabda Rasulullah s.a.w: 
‘ Barangsiapa membaca satu huruf daripada kitab Allah maka baginya satu kebaikan. Dan satu kebaikan (digandakan) dengan sepuluh seumpamanya. Tidak aku katakan (Alif Lam Mim) itu satu huruf tetapi Alif satu huruf, Lam satu huruf dan Mim satu huruf ‘
(Riwayat al-Tirmidzi)

Sabda Rasulullah s.a.w: 
“ Bacalah olehmu akan al-Quran sesungguhnya ia akan datang pada hari qiamat memberi syafa’at kepada pembacanya”
(Riwayat Muslim)

Sabda Rasulullah s.a.w: 
“ Sebaik-baik ibadat (sunat) umatku ialah membaca al-Quran”
(Riwayat al-Tirmidzi)

Sabda Rasulullah s.a.w: 
“ Barangsiapa mendengar satu ayat dari kitab Allah (al-Quran) maka ia akan menjadi cahaya untuknya pada hari qiamat”
(Riwayat Ahmad)

Untuk Tempahan;

Sila Hubungi ; 
Ustaz Rosly ( 0192588762 / 0123555952 )

Homestay Teratak Anggun Nurun Nubuwwah
No 7, 
Lorong Lautan Samudera 9/6,
Shah Alam 2, Bandar Puncak Alam
42300, Selangor Darul Ehsan

{Admin}


Wednesday, 25 April 2012

Fathilat Mendengar Bacaan Al Quran


Di dalam ajaran Islam, bukan membaca Al-Quran saja yang menjadi ibadah dan amal yag mendapat pahala dan rahmat, tetapi mendengarkan bacaan Al-Quran pun begitu juga.

Tentang pahala orang mendengarkan bacaan Al-Quran dengan jelas dalam surah (7) Al-A'raaf ayat 204 disebut sebagai berikut: Artinya: "Dan apabila dibacakan Al-Quran, maka dengarkanlah (baik-baik) dan perhatikan lah tenang, agar kamu mendapat rahmat"


Mendengarkan bacaan Al-Quran dengan baik, dapat menghibur perasaan sedih, menenangkan jiwa yang gelisah dan melunakkan hati yang keras, serta mendatangkan petunjuk. Itulah yang dimaksudkan dengan rahmat Allah, yang diberikan kepada orang yang mendengarkan bacaan Al-Quran dengan baik. Demikian besar mukjizat Al-Quran sebagai wahyu Ilahi, yang tidak bosan-bosan orang membaca dan mendengarkannya. Malahan semakin sering orang membaca dan mendengarkannya, semakin terpikat hatinya kepada Al-Quran; dan bila Al-Quran dibaca dengan lidah yang fasih, dengan suara yang baik dan merdu akan lebih memberi pengaruh kepada jiwa orang yang mendengarkannya dan bertambah imannya. Bagaimana keadaan orang Mukmin tatkala mendengarkan bacaan Al-Quran itu digambarkan oleh firman Allah sebagai berikut:

Artinya: "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu, hanyalah mereka yang apabila disebut (nama) Allah, gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya, bertambahlah iman mereka kerana-Nya dan kepada Allah lah mereka bertawakkal."
Surah (8) An-Anfaal (ayat 2)

Diriwayatkan bahawa pada suatu malam, Nabi Muhammad S.A.W mendengarkan Abu Musa Al-AAsy'ari membaca Al-Quran sampai jauh malam. Sepulang beliau di rumah, beliau ditanya oleh isteri beliau Aisyah r.a., apa sebabnya pulang sampai jauh malam. Rasulullah menjawab, bahawa beliau terpikat oleh kemerduan suara Abu Musa Al-Asy'ari membaca Al-Quran, seperti merdunya suara Nabi Daud a.s.

Di dalam riwayat, banyak sekali disasterakan, betapa pengaruh bacaan Al-Quran pada masa Rasulullah terhadap hati orang-orang kafir yang setelah mendengarkan bacaan Al-Quran itu. Tidak sedikit hati yang pada mulanya keras dan marah kepada Nabi Muhammad S.A.W serta pengikut-pengikutnya, berbalik menjadi lunak dan mahu mengikuti ajaran Islam.

Rasulullah sendiri sangat gemar mendengarkan bacaan Al-Quran dari orang lain. Dalam sebuah hadith; yang diriwayatkan oleh Bukhari disebutkan, bahawa Abdullah Ibnu Mas'ud menceritakan sbg berikut:

Rasulullah berkata kepadaku: "Hai Ibnu Mas'ud, bacakanlah Al-Quran untukku!". Lalu aku menjawab: "Apakah aku pula yang membacakan Al-Quran untukmu, ya Rasulullah, padahal Al-Quran itu diturunkan Tuhan kepadamu?". Rasulullah menjawab: "Aku senang mendengarkan bacaan Al-Quran itu dari orang lain."

Kemudian Ibnu Mas'ud membacakan beberapa ayat dari surat An-Nisaa'. Maka tatkala bacaan Ibnu Mas'ud itu sampai kepada ayat 41 yang berbunyi:

Artinya: "Maka bagaimanakah(hal orang kafir nanti), apabila Kami mendatangkan seorang saksi (rasul dan nabi) dari tiap-tiap umat dan Kami mendatangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (umatmu)." sedang ayat itu sangat mengharukan hati Rasulullah, lalu beliau berkata: "Cukuplah sekian saja, ya Ibnu Mas'ud!". Ibnu Mas'ud melihat Rasulullah menitiskan air matanya serta menundukkan kepalanya.


Untuk Tempahan;

Sila Hubungi ; 
Ustaz Rosly ( 0192588762 / 0123555952 )

Homestay Teratak Anggun Nurun Nubuwwah
No 7, 
Lorong Lautan Samudera 9/6,
Shah Alam 2, Bandar Puncak Alam
42300, Selangor Darul Ehsan

{Admin}